Over mij

OOSTERHOUT NB, Nederland, Netherlands
Ik ben geboren in 1966, getrouwd, moeder van twee geweldige dochters en ik werk parttime als apothekersassistente. Mijn hobbies zijn borduren, quilten, het maken van ATC's en fibercards, lezen en postcrossing. Gezellig dat je even langskwam en bedankt voor je bezoek!! I was born in 1966, I'm married and mother of two wonderfull daughters. Working parttime as a chemist assistent. My hobby's are cross-stitching, quilting, creating fibercards and ATC's, reading and postcrossing Thanks for visiting my blog!

maandag 9 februari 2015

Ik lees Nederlands - Verraad me niet van Tessa de Loo


Samenvatting:
Het leven lijkt kalm en vreedzaam te verlopen in het pittoreske dorp aan de rivier, totdat een groepje jongeren uit pure verveling een daad van ongekend geweld pleegt, met noodlottige gevolgen. Een jongen van dertien, die toevallig getuige is, vlucht diep geschokt weg - zijn eigen broer is erbij betrokken. Diezelfde avond nog dwingt die hem over het voorval te zwijgen, onder het motto: broers verraden elkaar niet.
In dit spannende en verontrustende verhaal wordt de lezer moeiteloos de gevoelswereld van een dertienjarige jongen ingetrokken, die tussen angst en verwondering ontdekt dat hij een geweten heeft.

Over de schrijfster:
Tessa de Loo (Bussum, 15 oktober 1946) is het pseudoniem van de Nederlandse schrijfster Johanna Marine Duyvené de Wit.
Na haar eindexamen op de middelbare school te Oss studeerde Tessa de Loo aan de Universiteit Utrecht Nederlandse taal- en letterkunde. Ze verhuisde naar de Achterhoek en ging als lerares Nederlands aan de slag. Na een tussenstop in Amsterdam verhuisde ze naar Portugal, waar ze tot op heden woont en werkt.
Tessa de Loo debuteerde in 1983 met de verhalenbundel De meisjes van de suikerwerkfabriek. Het boek beleefde meer dan twintig drukken en werd bekroond met twee debuutprijzen. In 1993 verscheen haar grote roman De Tweeling. Het verhaal over twee zussen in de Tweede Wereldoorlog werd in 24 talen vertaald en in 2002 verfilmd door Ben Sombogaart. Haar nieuwste roman Een goed nest verscheen 5 september 2014.

Wat ik er van vind:
Ik vond het een beetje een slap verhaaltje, niet echt spannend te noemen. Tessa de Loo schrijft heel eenvoudig en begrijpelijk waardoor ik het eerder een jeugdboek dan een roman voor volwassenen vind. Daar staat echter tegenover dat de gevoelens en gedachten van Michiel (de 13 jarige hoofdpersoon) op een wel zeer volwassen manier verteld worden waardoor het voor jeugdige lezers misschien weer een stap te ver is. Dat is ook wat me een beetje stoorde in het boek, de beschrijvingen van de gevoelens en gedachten passen niet bij een 13 jarige jongen en daardoor kwam het verhaal een beetje onwerkelijk over.